Monday 7 December 2020

Passion and Purpose

Alkisahnya  nabila baru beli dan baca satu buku ni oleh Aiman Azlan, pasal passion, purpose n principle. So ni ialah sedikit apa yang nabila dapat dari buku ni 

Lepas baca buku ni, nabila duk fikir, apa aku nak dalam hidup ni. Ya, kita tahu tujuan akhir hidup kita untuk kembali kepada Allah, untuk dapat keredaan Allah, nak dapatkan syurga Allah. Itu semua boleh dikatakan Big Why kita walau akui mmg perjalanannya masih berliku, banyak dosa. tapi yeahh itulah semua yg nak kan, walau tindak tanduk kadang tak selari dengan purpose kita. tapi kita slowly belajar dan usaha ye. 

Okay untuk  BIG WHY kira kita dah nampak. Macam mana dengan Small Why kita. Maksudnya atas dunia ni. Apa yang nabila nak dalam masa 5 tahun, 10 tahun, 15 tahun ni, kira dalam hidup ni, apa yg nabila nak capai? 

Well sebanrnya nabila pun tak tau lagi. I'm still searching myself. Could not be denied, dulu nabila bercita nak jadi pensyarah kononnya. Sebab mungkin passion nabila suka mengajar. Dia macam excited tau bila mengajar ni. Nabila realise yg dulu , nabila suka sangat time kena present depan kelas. Kita akan cuba untuk cari info, praktis n praktis untuk bercakap, so that kita boleh deliver apa yg kita ada pada org lain dengan paling baik. Bila lepas explain tu, wauu feeling dia lain mcm. haha

Sekarang ni, even kerja as admin pun, nabila still excited untuk mengajar malam2.. even penat, tapi rasa ada kepuasan tu. Bila nabila tak faham apa nak ajar, its okay nabila boleh invest duit untuk beli buku2 so that nabila boleh deliver better pada student. 

So passion nabila pertama ialah suka explaining, terangkan, n bila audiens faham n dapat sesuatu, nabila akan rasa sangat happy dan puas. 

nabila terfikir, sampai bila nak ajar tuisyen. yeahh of course kita perlu untuk cari peluang upgrade diri kan. so yeahh, nabila perlu teruskan cita2 lama untuk jadi pensyarah. its okay even amik masa lagi 5- 10 tahun. At least kita usaha, dapat tak dapat lain cerita, sbb nabila yakin dan percaya Allah tahu apa yang terbaik. First thing first habiskan Master . Wuhuuu

Selain tu, nabila juga suka untuk explore ilmu terutamannya berkaitan dengan pembangunan manusia.  Nabila pun perasan lately suka baca ilmu2 berkaitan yg ni. Asalnya sebab master punya tajuk related dengan ni. So banyak bahan bacaan related dengan ni. Sedar tak sedar, suka bab2 ni. So akan invest duit untuk buku2 atau kelas related dengan bab ni. 

Ini adalah salah satu sebab kenapa nabila mohon kerja dekat Titiwangsa tu. Sebab asalnya, company tu adalah tempat  untuk nak bagi latihan nak buat aktiviti2 related dengan pembangunan insan, mcm kaunseling la gitu. and SubnaAllah, lpas iv je, terus dapat kerjanya. Walaupun sekarang pandemik, ter stop dulu kejap program2 related dengan ni. Its okay. mungkin masanya ni untuk nabila explore lagi. Mana tahu nanti nabila boleh guna syarikat ni as a platform untuk nabila share kan secebis ilmu yang ada atau, amik peluang untuk explore lagi ilmu related dengan yg ni. 

Mungkin satu hari nabila bleh dapat idea untuk buat tajuk thesis ke, yg related dengan pembangunan manusia, hasil daripada case study kerja dekat sini ke. Allah knows. yg nabila tau it can be a good platform untuk nabila as long as nabila usaha dan explore. 

Cuma kisahnya, since sekarang pandemik, aktiviti ceramah seminar di hold, syarikat fokus kepada business lain, iaitu yg related dengan IT. Kiranya dah jadi syarikat IT. dan nabila adalah adminnya. haha. ttba je jadi syarikat IT kan, ada kisah di sebalikya.

Dan dari sini, nabila juga sedar yang passion lain nabila selain dari mengajar, ialah buat kerja2 setiausaha, atau admin, dia mcm .. mcm mana ye nak cakap. dia macam satu kepuasan bila kita dapat mudahkan urusan orang, bila kita dokumenkan something, dah siap, jadi satu kepuasan. haha.. thats why la kot bila nabila jadi s/u pada fiance' dulu, dia mcm takde la stress, tapi enjoy je, learning new things buat surat, paperwork, laporan. dan lain lain

................................................................

konkulusi 


__________________________


Malam ni nabila discover passion nabila ialah: 


1) sharing knowledge /mengajar/ explaining 

2) buat kerja2 setiausha/admin/ dokumentasi 


Purpose nabila 


1) nak jadi pensyarah jika dizinkan Allah, n jika itu adalah Allah jadikan terbaik buat nabila 

2) masih lagi explore 


First, alhamdulillah, kerja yg nabila buat sekarang ni, selari dengan passion nabila. 

Second, nabila nak bagi timeline kat diri sendiri at least setahun. Ke mana hala tuju yg nabila boleh nampak di syarikat yg keja sekarang ni. Harapannya moga dapat lagi nabila explore skills2 baru yg related dengan passion nabila,

Purpose dan passion yg lain, ntahla kan. Masih mencari. Allah knows. kita mohon dekat Allah je la kan, moga didorongkan jalan yang terbaik untuk hidup kita., Afterall life is a jouney towards knowing Allah..tapi yg penting usaha tu ttap kena ada. wuhuu.. 

Allah mustaan 






No comments:

Post a Comment